Český audiovizuální průmysl pokračoval již druhý rok v poklesu. Zatímco souhrnný obrat hlavních firem z audiovizuální branže v roce 2022 dosáhl 15,4 miliardy korun, o rok později to bylo 13,5 miliardy, loni pokles pokračoval na 9,9 miliardy korun. Vyplývá to z čísel Asociace producentů v audiovizi (APA). Meziroční pokles obratu tuzemské audiovize tak činil cca 27 procent. Hlavní propad měl nastat v zahraničních servisních zakázkách, kde se obrat v roce 2024 snížil o 40 procent na 5,505 miliardy. Naopak rostly reklamní zakázky - na necelé 2,5 miliardy korun, což je nejvyšší číslo za posledních 11 let. Zakázková reklamní tvorba letos stoupla dokonce o 400 milionů na celkový obrat 1,4 miliardy, důvodem je například výrazný nárůst v počtu natáčecích dní, a to o 40 procent, a zároveň celkový růst ekonomiky.
Obraty v kategorii český film loni klesly o 13 procent na 1,871 miliardy korun. Česká VOD tvorba zaznamenala rekordní nárůst na 381 milionů, zatímco došlo k poklesu v oblasti filmů a seriálů. Česká tvorba ale dlouhodobě pokračuje ve stoupajícím trendu, přestože je objem nižší než v roce 2023. Ten byl výjimečný souběhem několika velkých projektů.

APA pokles v zahraničních zakázkách přičítá nedostatečné výši tzv. filmových pobídek, která donedávna činila 20 procent (jedna se o vratky reálně vynaložených nákladů projektu). Novela zákona o audiovizi pak v letošním roce vratky navýšila na 25 procent, u animovaného filmu pak na 35 procent. "Pokud by ke změnám nedošlo, situace by se stala do budoucna neudržitelnou. Poptávka zahraničních produkcí po natáčení v tuzemsku díky řadě opatření již v tuto chvíli roste, ale návratu na vrchol předchází dlouhodobý a pozvolný proces opětovného růstu," tvrdí APA.
"Pokles roku 2024 odráží to, před čím APA varovala. Pokud by se vládě nepodařila reforma audiovizuálního systému, česká audiovize by se propadla do stagnace nebo poklesu. To se naštěstí neděje. Od ledna 2025 máme nový Státní fond audiovize s dvojnásobným rozpočtem a vylepšenými pobídkami. Letošní rok tak opět přináší růst a nové příležitosti," uvedl předseda APA Vratislav Šlajer (viz loňský rozhovor dole).
Dalším faktorem poklesu byl nedostatek ateliérové kapacity v Česku, hlavně díky dvěma velkým sci-fi projektům. První byl seriál Blade Runner 2099 pro platformu Amazon Prime, který v České republice zajišťovala produkční firma Film United. Jeho přípravy a natáčení ve druhé polovině roku zcela zaplnily areál Barrandovských studií včetně přilehlých pozemků. Druhým projektem byla další řada seriálu Foundation (foto), inspirovaného klasickou knižní sérií Isaaca Asimova. Výrobu v Česku zajistila Milk and Honey Pictures. V Česku se loni točil i původní německý sci-fi seriál City of Blood pro Disney+, pokračovala také práce na druhé řadě historického dramatu Císařovna pro Netflix.
Od letošního roku platící novela zákona o audiovizi transformuje filmový fond na Státní fond audiovize. Ten kromě filmových vratek rozděluje dotace pro českou audiovizi ve čtyřech oblastech - big screen (film), small screen (televize), gaming a animace a filmová infrastruktura. Novela rovněž sjednocuje poplatky audiovizuálních hráčů do fondu, nově by měly všichni platit 2 procenta (kina, TV, VOD, převzaté vysílání) a nově se poplatek bude týkat i zahraničních platforem poskytujících služby v Česku (např. Netflix, Disney+ atd.). Roční alokace určená k financování pobídek bude nově navázaná na finanční výkon českého audiovizuálního průmyslu. Celkem by tak audiovizuální fond měl disponovat roční částkou okolo 2 miliard korun. Problémem nově postavených orgánů fondu jsou časté střety zájmů, které legislativa EU zakazuje (viz zde a zde).