O dodávce upraveného letounu SHARK informoval francouzský letecký analytik ATE CHUET po rozhovoru se zástupcem společnosti SHARK.AERO na Pařížském aerosalonu 2025. Zprávu následně převzala ukrajinská média jako důkaz pokračující zahraniční podpory a rozvoje prostředků obrany proti dronům, konkrétně portál Militarnyi a další.
Dodání letounu bylo potvrzeno během Pařížského aerosalonu 2025. Zástupce společnosti SHARK.AERO zde představil úpravy provedené na standardní verzi letadla, aby splňovala požadavky současného konfliktu na Ukrajině.
„Rozhodli jsme se vyvinout verzi SHARKu zaměřenou na elektronický boj pro Ukrajinu. Jednoduše jsme přidali anténu pro detekci a sledování hrozeb v podobě dronů. Umíme rozpoznat elektromagnetické profily různých dronů, včetně Shahed a Orlan. Jakmile je identifikujeme, dokážeme je rušit pomocí zařízení instalovaných pod trupem letounu,“ uvedl firemní zástupce.
VIDEO Konstrukční úpravy a schopnosti Klíčovou změnou oproti běžné verzi letounu je přídavný kontejner umístěný pod trupem stroje. Obsahuje dva základní prvky elektronického boje – jeden ruší signál satelitní navigace GNSS a druhý se zaměřuje na blokování řídicích a obrazových kanálů používaných drony. Kontejner je instalován přesně ve středu hmotnosti letadla, aby nebyla narušena letová stabilita.
Letoun operuje ve výšce kolem 1 800 metrů a v tomto režimu dokáže zasáhnout oblast o poloměru přibližně 4,5 kilometru. Tím může ovlivnit trajektorii a funkčnost protivníkových bezpilotních prostředků.
Proti Shahedům s rušením Drony jako Shahed využívají kromě GNSS i inerciální navigaci. Ta však v případě dlouhodobého rušení ztrácí přesnost. Letoun SHARK tedy není určen k přímému zničení těchto strojů, ale k jejich vyvedení z kurzu prostřednictvím rušení navigace v průběhu delšího letu.
Letové vlastnosti a vybavení Letoun pohání karburátorový motor Rotax s výkonem 100 koní. Pro zajištění provozu rušicích zařízení je vybaven zesíleným generátorem. Při cestovní rychlosti 270 km/h dokáže urazit až 2 000 kilometrů. V úsporném režimu se ve vzduchu udrží téměř 12 hodin. Maximální rychlost dosahuje 300 km/h.
Bezpečnost posádky zajišťuje padákový systém schopný snést celý letoun k zemi v případě mimořádné situace. Aktivaci může provést pilot i navigátor. Letoun může vystoupat až do výšky 5 500 metrů, pro kterou je vybaven kyslíkovým systémem.
Význam pro ukrajinskou obranu O důležitosti lehkých letounů v boji proti bezpilotním prostředkům se zmínil také generál Oleksandr Syrskyj, vrchní velitel ozbrojených sil Ukrajiny. Na tiskové konferenci připomněl rostoucí význam takových prostředků v boji proti útokům pomocí dronů.
„Jedním z nadějných směrů v boji proti Shahedům je nasazení lehkých letadel. Některá již máme k dispozici a další přicházejí díky podpoře našich zahraničních partnerů. Tato schopnost se bude rozšiřovat. Dostáváme moderní stroje vybavené pokročilými zbraňovými a navigačními systémy, které zvýší naši schopnost čelit ruským útokům dronů,“ řekl
Syrskyj .