<p>Letní sezóna přináší na český trh znatelně širší nabídku zájezdů na poslední chvíli. Podle údajů cestovních kanceláří se počet tzv. last minute dovolených meziročně zvýšil zhruba o dvanáct procent. Důvodem je hlavně slabší poptávka po předprodejích a větší kapacita cestovních kanceláří, které si letos mohly dovolit rozšířit nabídku. Zájezdy na poslední chvíli jsou přitom zpravidla až o třetinu levnější než ty v běžných termínech, v některých případech lze narazit dokonce na poloviční ceny.</p><p>Zatímco dříve byly last minute zájezdy doménou hlavně párů a cestovatelů s volnějšími plány, letos přibývá i rodin s dětmi, které hledají nejvýhodnější variantu dovolené. Pro většinu zákazníků je při výběru rozhodující cena, konkrétní destinace často ustupuje do pozadí. Odborníci upozorňují, že slevy kolem třiceti procent jsou běžné, ale v některých případech mohou být úspory ještě výraznější.</p><h2>Cestovky hlásí rekordní nárůst last minute zájezdů</h2><p>Cestovní agentury potvrzují, že nabídka last minute dovolených je letos širší než loni, i když zájem o předprodeje stále hraje významnou roli. Zhruba třetina všech prodejů připadá právě na zájezdy na poslední chvíli, zatímco největší podíl stále drží first minute nabídky. Od přelomu května a června roste zájem o last minute zájezdy každým týdnem až o čtyřicet procent, což je pro cestovní kanceláře jasný signál, že Češi jsou ochotní čekat na výhodnější cenu.</p><p>Zájemci o last minute však musí počítat s tím, že nabídka ubytování a termínů je omezená. Nejčastěji jsou k dispozici menší pokoje vhodné hlavně pro páry, rodiny s více dětmi mají výběr složitější. Statistika prodejů ukazuje, že polovinu zákazníků tvoří páry, třetinu rodiny a zbytek připadá na jednotlivce nebo skupiny přátel.</p><p>Některé cestovní kanceláře letos naopak hlásí menší objem last minute zájezdů než loni, protože poptávka po předprodejích byla rekordní. Zájemci o super last minute, tedy dovolenou na poslední chvíli před odletem, mají letos menší šanci než v minulých letech. Trendem je i rychlejší vyprodání výhodných nabídek, takže kdo chce opravdu ušetřit, musí sledovat nabídky a být připravený zareagovat okamžitě.</p>