Když se před několika lety začaly objevovat aplikace zaměřené na přeměnu seriálů Netflixu na něco, co se blíží videím TikTok, ve zkráceném vertikálním formátu, drtivá většina z nás si říkala, kde se sakra vzal tenhle výstřelek, o který nikdo nestál, a jak dlouho bude trvat, než zmizí. Kromě radosti z toho, že jsme tváří v tvář podobné šílené horečce pro jednou uhodili hřebíček na hlavičku, se přidalo ještě jedno překvapení: Čína.
Je sice pravda, že se ukázalo, že západní vývoj tohoto typu seriálového formátu s minutovými epizodami má své dny sečteny, ale na druhé straně světa Čína viděla, jak se tento nápad začal vymykat kontrole. V tomto okamžiku se jedná nejen o odvětví, s nímž je třeba počítat, ale také o odvětví, které je natolik velké, že představuje ekvivalent 70 % asijského filmového trhu. To není málo.
Mikrodramata, která chce Netflix sežrat Podle nedávných údajů společnosti Sensor Tower dosáhly aplikace pro sledování těchto mikrodramat v březnu 2025 celosvětově 950 milionů stažení. Překvapivé přitom není to, jak se tento koncept dostal do povědomí mimo Čínu, ale skutečnost, že je tu na dlouho.
Trh, který nakonec v Číně do roku 2024 vydělá téměř 7 miliard dolarů (v přepočtu asi 149 miliard korun), dává ve srovnání s 5,8 miliardy dolarů (tedy asi 126,5 miliard korun), které vyprodukovaly jejich filmy, dobrou představu o tom, do jaké míry se jedná o naprosto šílený růst. Je jen přirozené, že z pochopitelných důvodů začaly přitahovat i následovníky zdaleka ne jen odtud.
Je sice pravda, že se nejvíce uchytil v Asii, ale skutečnost, že ve Velké Británii existují produkční společnosti, které na tomto formátu pracují, a že se v seriálech, které se zrodily s ohledem na východní publikum, používá anglický a španělský dabing , je dalším dobrým příkladem toho, jak silně se uchytil.
V jistém smyslu je těžké pochopit, proč si tato mikrodramata, jejichž hlavním tématem jsou víkendové filmové stolní milostné románky , ale kde je prostor i pro fantasy a dokonce i pro možnosti cestování v čase, získala tak početné a celosvětově rozptýlené publikum. Ale je tu jeden zvrat.
Gamifikovaný Netflix K pochopení jejich úspěchu pomáhá, že za těmito aplikacemi a produkcemi stojí společnosti, které přicházejí s několika dobře naučenými lekcemi poté, co si vydobyly mezeru ve světě mobilních her a jejich dravé taktiky maskované jako gamifikace .
Rozděleny do kapitol trvajících sotva minutu , ve skutečnosti by 100 útržků, které tvoří každou sérii, mohlo být filmem co nejrozsekanějším a s dostatečně rychlým tempem, aby nové generace neměly problém se na ně napojit. Další způsob, jak zabít čas při obvyklém čekání ve veřejné dopravě.
Prostřednictvím mincí , které můžete získat po zhlédnutí úvodních dílů seriálu a které poslouží k odemčení následujících epizod, se monetizace formátu soustředí na to, že tyto malé ukázky slouží jako návnada a že tváří v tvář možnosti skončit zaháčkovaní na několika sériích najednou nakonec použijete mikrotransakce, abyste získali tytéž mince a zhlédli epizody, které vám chybí.
To, že se mnohé z těchto aplikací již dostaly do digitálních obchodů, jako jsou obchody Applu a Googlu, je dokonalým příkladem toho, jak Čína i nadále udává trendy na Západě, ale ještě více toho, že to, co zde může tvrdě narazit, se díky svému rozmachu dokáže vrátit a udávat trendy.
Budoucnost mikrodramat a jejich globální dopad Vzestup mikrodramat nejenže mění způsob, jakým konzumujeme obsah, ale ovlivňuje i jeho produkci v celosvětovém měřítku. Stručnost a intenzita těchto krátkých epizod dokonale odpovídá současným trendům rychlé konzumace obsahu , zejména mezi mladšími generacemi, které dávají přednost dynamičtějším a časově méně náročným formátům.
Vliv mikrodramat se navíc projevuje i v dalších odvětvích zábavního průmyslu. Například platformy sociálních médií zkoumají způsoby, jak podobný obsah začlenit do svých služeb, zatímco vývojáři videoher zvažují, jak do svých her začlenit krátké, poutavé příběhové prvky, aby hráče zaujaly.