<p>Záměr vyplývá ze schváleného memoranda, ke kterému by se vedle Žďáru nad Sázavou měly připojit i Bystřice nad Pernštejnem a Nové Město na Moravě. <em>„Je to strašně důležité, protože od roku 2030 je zákaz skládkování. Jihlava musí nějakým způsobem řešit své odpady,“</em> vysvětlil primátor Jihlavy <strong>Petr Ryška</strong> (ODS + KDU-ČSL). Se zákazem skládkování odpadu, který lze recyklovat nebo energeticky využít, počítá od roku 2030 zákon o odpadech. Poplatek za uložení ostatního odpadu se bude zvyšovat.</p> <p>Cílem je motivovat k třídění odpadu a využívání odpadu k výrobě tepla a elektřiny. Záměr vozit nevyužitelný odpad z Jihlavy do Žďáru nad Sázavou je dobrou variantou i podle opozičního zastupitele <strong>Radka Hoška</strong> (STAN). <em>„Ekonomicky by to mělo být zajímavější, než to nechat vozit do Brna. V tuto chvíli si myslím, že ani jiná varianta pro Jihlavu není na stole,“</em> řekl Hošek.</p> <h3>Dvacet tisíc tun odpadu</h3> <p>Výstavba spalovny komunálního odpadu se před lety řešila přímo v Jihlavě. Nikdy se nevybudovala, což je podle primátora škoda. <em>„Sice je to obrovská investice, ale energie, která se z toho získává, je výhodná a nemuseli bychom odpad nikam vozit,“</em> připomněl Ryška. Jihlava už teď vozí asi dva tisíce tun odpadu ročně do spalovny společnosti SAKO Brno. Jednání s ní byla podle Ryšky složitá, navíc neřeší likvidaci veškerého odpadu, kterého Jihlava ročně vyprodukuje asi devět tisíc tun. Odpadu města a okolních obcí je ročně asi 20 tisíc tun.</p> <p>Zařízení na spalování odpadu s multipalivovým kotlem, který umožňuje pálit odpad i biomasu, chce ve Žďáru nad Sázavou budovat městská společnost SATT. Soukromý investor chce podobné zařízení stavět i v Třebíči. Žádná spalovna na Vysočině není.</p>