Společnost Apple se v rámci strategického manévru, kterým chce posílit svou přítomnost na trhu v souvislosti se sílící konkurencí v Číně, zapojila do programu dotací na digitální produkty.
Cílem této iniciativy je zvýšit atraktivitu svých zařízení tím, že je bude nabízet s atraktivními slevami. Vzhledem k předchozím snahám technologického giganta o zvýšení prodejů v tomto regionu není tento krok žádným překvapením. Začátkem letošního roku již společnost Apple zavedla snížení cen a během novoročního výprodeje snížila ceny až o 110 dolarů (2.300 Kč), přičemž slevy se vztahovaly také na modely iPhone 16.
Dotační program byl zaveden prostřednictvím přímých prodejních kanálů společnosti Apple a umožňuje zákazníkům v Pekingu a Šanghaji využívat výrazné úspory na celou řadu produktů Apple, včetně iPhonů, iPadů, hodinek Apple Watch a počítačů Mac. Podle listu South China Morning Post jsou k dispozici dotace až do výše 2 000 jüanů (přibližně 6.000 Kč). Tato iniciativa je součástí širší strategie společnosti Apple, jejímž cílem je získat větší podíl na čínském trhu, kde se prosazují místní konkurenti jako Huawei a Xiaomi.
Zákazníci v Pekingu mohou slevy získat při návštěvě jedné z osmi fyzických prodejen Apple. Obyvatelé Šanghaje mezitím mohou využít pohodlí nákupu online prostřednictvím oficiálního obchodu společnosti Apple. Jak informoval server MacRumors, na produkty s cenou nižší než 6 000 jüanů (přibližně 18.000 Kč) bude poskytnuta sleva 15 %, omezená na 500 jüanů (1.500 Kč). Tento přístup nejenže motivuje k nákupu, ale také odpovídá očekávání spotřebitelů ohledně výhodných nabídek.
U produktů vyšší třídy, jako jsou počítače Mac, které jsou známé svými prémiovými cenami, jsou slevy ještě výraznější. To znamená posun od předchozí strategie společnosti Apple, kdy byla zlevněná zařízení dostupná především prostřednictvím velkých internetových obchodů třetích stran, jako je JD.com. Využitím vlastních prodejních kanálů chce Apple zvýšit ziskové marže tím, že eliminuje zprostředkovatele, a tím si ponechá větší příjmy.
Důvody rozhodnutí společnosti Apple využívat vlastní prodejní kanály se pravděpodobně točí kolem maximalizace ziskovosti a zajištění konzistentního působení značky. Díky kontrole prodejního procesu si Apple může udržet image prémiové značky a zároveň nabídnout konkurenceschopné ceny. Ačkoli přesná doba trvání slevového období nebyla zveřejněna, očekává se, že tyto nabídky budou k dispozici po dobu několika týdnů. Toto prodloužené období umožní společnosti Apple účinně konkurovat místním značkám a potenciálně zvýšit svůj podíl na trhu v regionu.
Čína zůstává pro Apple kritickým trhem a účast společnosti v dotačním programu podtrhuje její odhodlání přizpůsobovat své strategie dynamice místního trhu. Vzhledem k pokračujícímu soupeření domácích technologických gigantů by schopnost společnosti Apple nabízet přesvědčivé slevy prostřednictvím vlastních kanálů mohla být klíčovým faktorem v její snaze posílit své postavení v Číně.